Laatste blog Erwin: mijn nieuwe leven met afasie

Ik ben Erwin, 55 jaar, getrouwd en heb een zoon van 16.

In december 2023 kreeg ik een hersenbloeding,

die mijn leven totaal veranderde.

Deze maand (en ook de laatste keer)

schrijf ik over hoe ik probeer mijn leven vorm te geven na mijn hersenbloeding en mét afasie.

Mijn nieuwe bestaan

Ik kreeg in december 2023 een hersenbloeding.

Daardoor veranderde mijn leven helemaal.

Ik heb nu afasie.

Ik weet dat ik waarschijnlijk niet meer verder zal herstellen.

Dat is verdrietig.

Toch blijf ik oefenen.

Ik oefen om niet achteruit te gaan.

Ik wil mijn leven opnieuw vormgeven.

Drie dingen zijn voor mij belangrijk.

Ik wil blijven schrijven.

Ik wil leuke dingen doen met Jantien en Huub.

Ik wil contact houden met andere mensen.

Schrijven

Schrijven is belangrijk voor mij.

Schrijven gaat nu langzamer dan vroeger.

Ik typ met één vinger.

Ook denken kost meer tijd.

Woorden vinden is soms moeilijk.

Dan gebruik ik hulpmiddelen.

Bijvoorbeeld een website met synoniemen.

Of ChatGPT.

Dat helpt mij om het juiste woord te vinden.

Ik schrijf korte verhalen over mijn zoon Huub.

Vroeger schreef ik ongeveer twee verhalen per week.

Nu schrijf ik ongeveer één verhaal per week.

Eén verhaal kost veel tijd en energie.

Toch blijf ik schrijven.

Ik maak soms een boekje van de verhalen.

Dat boekje geef ik cadeau aan Jantien.

Sinds mijn hersenbloeding heb ik al twee boekjes geschreven.

Ik werk nu aan het derde boekje.

Daar ben ik trots op.

Ik schreef ook deze blogs.

Dat was spannend.

Iedereen kon de blogs lezen.

Maar ik vond het ook leuk om te doen.

Ik hoop dat andere mensen zich herkennen in mijn verhaal.

Leuke dingen doen

Ik wil blijven oefenen.

Ik wil ook blijven praten met anderen.

Een echt gesprek voeren is moeilijk.

Maar ik wil dat blijven proberen.

Ik merk dat contact met anderen belangrijk is.

Soms voel ik mij eenzaam.

Daarom zoek ik contact met mensen met niet-aangeboren hersenletsel.

Bij deze mensen hoef ik minder uit te leggen.

Ik wil ook leuke dingen blijven doen.

Bijvoorbeeld koffie drinken.

Samen lunchen.

Naar muziek luisteren.

Of naar het theater gaan.

Muziek is belangrijk voor mij.

Muziek geeft mij herinneringen en plezier.

Maar te veel muziek geeft ook veel prikkels.

Daarom luister ik korte momenten naar muziek.

Deze zomer wil ik met Jantien en Huub naar Engeland.

Dat vind ik spannend.

Het wordt mijn eerste grotere reis met mijn beperkingen.

Toch kijk ik er ook naar uit.

Voor mij voelt deze reis als een overwinning.

Niet alleen voor mij.

Ook voor Jantien en Huub.

Laatste blog

Dit was mijn laatste blog.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft gehad.

Misschien ideeën 0f inspiratie heeft opgedaan.

Zo niet, dan hoop ik dat je mijn blogs met plezier hebt gelezen.

Tot ziens, hoors, of schrijfs.

Erwin.

Dankjewel Erwin!

Erwin, namens alle nieuwsbrieflezers:

heel veel dank voor je mooie en inspirerende blogs!

Geef een reactie

dinsdag 02-06-2026

in categorie:

Geen reactie

Geef je reactie

Laatste reacties

Steun Stichting AfasieNet
met een donatie